Industri Makanan di Jepun adalah sebuah salah satu Industri makanan yang paling inovatif di dunia. Malah, deria rasa ke-enam iaitu rasa Umami (rasa seperti daging tu) diperkenalkan oleh saintis Jepun. Banyak juga produk daripada Industri Jepun yang sudah menjadi sebati dengan kehidupan seharian kita, walaupun di Malaysia.
Contohnya, Pocky merupakan sebuah makanan stik coklat yang dikenali oleh orang ramai. Ianya telah dihasilkan sejak tahun 1971. Walaupun di Malaysia, Pocky menjenamakan makanan stik tersebut sebagai Rocky. Makanan yang hampir sama dengan ini adalah Hello Panda, yang juga dihasilkan oleh Syarikat jepun Meiji Confectionery.
Rocky a.k.a Pocky di Malaysia
Mesti anda terfikir, makanan Jepun selalu disebut dan dimakan, tetapi bagaimana mereka melakukan promosi mereka? Sebab kita tak pernah pun tengok iklan Rocky di Malaysia. Saya pun tak pasti bagaimana, tetapi saya ingat Rocky ini (dan Hello Panda) dijual dijual 7-Eleven. (Tiba-tiba aja, sejak 90-an).
Maka, saya pun rujuk dan lihat bagaimana Industri Jepun mempromosikan makanan mereka dan adakah terdapat hubungan simbiotik diantara industri Jepun dan industri anime?
Terdapat pelbagai anime yang bertemakan makanan. Anime selalunya memaparkan tentang watak utama yang mempunyai kebolehan tersendiri di dalam industri makanan. Contohnya Yakitake Japan - Azuma yang ada "Sun Hand"; membolehkan dia menghasilkan roti yang sedap, Shokugeki Souma - Soma Yukihira yang berkebolehan menghasilkan makanan unik disebabkan hasil didikan bapanya.
Walaupun begitu, tiada produk makanan Jepun yang menggunakan anime-anime bertemakan makanan ini. Barangkali mereka tidak membuat begitu kerana mereka risau samaada produk mereka tidak "sedap" sama seperti apa yang dipaparkan di dalam anime.
Akan tetapi kerjasama industri anime dan industri makanan masih ada. Saya boleh kategorikan kepada dua. Kategori pertama adalah makanan ringan yang berfokus kepada kanak-kanak. Manakala Kategori kedua ialah makanan yang berfokus kepada pasaran otaku.
Makanan ringan berfokus kepada kanak-kanak
Terdapat produk makanan snek yang menggunakan anime sebagai bahan promosi produk mereka. Contohnya, Pocky dan Pretz. Syarikat makanan ini akan menggunakan anime yang popular dengan kanak-kanak seperti Pokemon, Doraemon, dan yang paling popular sekarang, Youkai Watch.
Terdapat dua cara kerjasama yang saya dapat lihat: 1) Penggunaan maskot watak anime tersebut sebagai bahan promosi di label makanan, malah di dalam iklan TV. 2) Pemberian hadiah esklusif anime tersebut dengn setiap pembelian produk makanan ringan tersebut. Kadangkala, mereka menggunakan kedua-duanny sekaligus.
Secara rumusan, makanan snek untuk kanak-kanak menggunakan anime popular untuk kanak-kanak merupakan strategi yang paling efektif. Industri makanan Jepun akan rugi jikalau tidak menggunakan teknik pemasaran sebegini untuk menarik minta pembelian produk mereka.
Makanan berfokus kepada Otaku
Makanan berfokus kepada Otaku merupakan sebuah amalan yang pelik tapi efektif untuk meningkatkan penjualan produk makanan. Hal ini kerana sifat Otaku itu sendiri; seorang "konsumer" yang akan mengumpulkan segala benda berkaitan dengan benda yang dia minat. Saya boleh jamin, promosi sebegini hanya akan laku di Jepun sahaja, kerana hanya industri makanan Jepun sahaja yang berani dan opportunis untuk melakukan sebegini.
Kari nasi dipromosi menggunakan watak anime Clannad (kiri) dan Kantai Collection (Kanan)
Terdapat kari nasi yang dijual dengan menggunakan watak anime (sama seperti kategori 1 di dalam snek makanan kanak-kanak). Watak anime yang digunakan selalunya adalah watak perempuan sambil diiringi dengan kata-kata "manja". Contohnya kari Clannad tersebut memaparkan watak Nagisa diiringi dengan ayat "Makan banyak-banyak ya". Perkara ini mungkin menarik perhatian para Otaku yang membayangkan dirinya sebagai "suami" Nagisa. (Clannad ini berasal daripada permainan, di mana kita sebagai watak hero boleh berkahwin dengan Nagisa).
idolmasterxsnickers
Selain itu, Syarikat yang buat anime Idolmaster juga telah mempromosikan makanan dengan cara yang "unik". Syarikat tersebut telah bekerjasama dengan pengeluar coklat Snickers. Tetapi cara promosi bukanlah menggunakan paparan watak idolmaster di label snickers tersebut. Sebaliknya, apabila pembeli Snickers memaparkan pembelian mereka di media sosial Twitter, terdapat watak idolmaster akan membalas twitter tersebut dengan kata-kata penghargaan. Saya pun tak faham apa yang menariknya promosi sebegini, tetapi ia nampaknya efektif di dalam meningkatkan penjualan produk makanan mereka.
Ini adalah diantara bahan promosi Industri anime dan Industri makanan yang dapat saya dokumenkan. Terdapat banyak lagi promosi sebegini. Perlu saya tekankan, artikel ini tertumpu kepada industri anime, iaitu anime yang mempunyai harta intelek sendiri (manga, permainan dan manga), dan ianya tidak termasuk illustrasi berbentuk Manga yang dihasilkan khas untuk mempromosikan sesebuah produk makanan. Itu saya simpan untuk artikel akan datang..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan