Ulasan Anime - Kaiji, Si penjudi

Kaiji merupakan sebuah anime yang unik. Mengisahkan pasal seorang lelaki yang tajam akal untuk menyelamatkan dirinya daripada terhimpit dari kancah perjudian.


Sebagai pendahuluan, saya cuma tengok Kaiji musim ke-2 (abang dan kakak saya menceritakan season 1 kepada saya secara lisan; diorang tengok dan sukakan anime Kaiji ini).  Setelah menonton keseluruhan musim 2 dalam masa 2 hari (Kaiji musim 2 ada 26 episod keseluruhannya, sama seperti musim 1) saya pun berpendapat Kaiji merupakan sebuah anime yang unik. 



Secara terus terang, rekaan watak Kaiji amatlah hodoh. Dengan Kaiji (watak utama) berhidung panjang, rupa watak-watak lain lagi hodoh. Tetapi sebenarnya rupa anime ini adalah memaparkan realiti sebenar manusia, iaitu sebagai seorang makhluk yang hodoh dan keji. 

Saya yakin anda akan menjadi seorang yang pesimis selepas melihat anime. "Tiada siapa yang baik di dunia ini!" merupakan sebuah ungkapan yang saya percaya mesti pernah keluar jikalau anda pernah menonton Kaiji.  Tak percaya? tengoklah... 

Secara rumusannya cerita dia: Kaiji merupakan seorang lelaki yang dipaksa masuk ke dalam kancah perjudian (dia menjadi penjamin untuk seorang kaki judi yang kemudiannya menghilangkan diri). Walaubagaimanapun, Kaiji ini bukanlah seorang lelaki yang biasa. Dia "pandai" untuk memikirkan jalan luar dan kita sebagai penonton ternanti-nanti macam mana Kaiji nak lepaskan diri. 

Walaubagaimanapun, Kaiji ini masih dikelilingi oleh kaki penjudi, manusia paling tak berguna di dunia dan lain-lain. Tikam belakang akan sentiasa berlaku. Tetapi selalunya bukan dalam cara yang anda sangkakan. Ini sahaja yang saya boleh beritahu, kerana perasaan tikam belakang itu merupakan sebahagian "pengalaman" menonton Kaiji. 






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Artikel - Gundam Square

Sejak berpindah ke Osaka, saya sudah beberapa kali melawat Expo city 70' di Bampaku-koen di Suita. Ia merupakan sebuah taman yang mejad...